RYBINA kolejowy most obrotowy na Szkarpawie

Most kolejowy obrotowy w Rybinie

Lokalizacja – 15 km rzeki Szkarpawa

od 01.05 do 30.09 most zamykany jest na ok 20 – 30 min przed przyjazdem pociągu i otwierany 5 – 15 min po jego przejeździe

Prześwit pod zamkniętym mostem wynosi 2,2 m i nie zmieści się pod nim żaden z jachtów Ludekczarter.

Od strony Gdańska o kresie oczekiwania na otwarcie nie ma miejsc postojowych i oczekujemy w nurcie rzeki lub na kotwicy. Pomost od tej strony jest w planach rozbudowy Pętli Żuławskiej. Od strony Rybiny na otwarcie mostu możemy oczekiwać przy przystani jachtowej. Lewa jego część jest nieco wyższa niż prawa (gdy płyniemy od strony Gdańska) i przy normalnym stanie wody powinniśmy z tej strony każdym jachtem Ludekczarter przepłynąć. Niezależnie jednak od wrażenia różnicy wysokości należy to zrobić przy minimalnej prędkości i maksymalnej ostrożności.

CIEKAWOSTKA: most został zbudowany w latach 1905 – 1906 i stanowi niezwykły zabytek hydrotechniczny. Sposób otwierania mostu pozostał do tej pory niezmieniony i odbywa się ręcznie za pomocą specjalnego klucza. Aby otworzyć całkowicie most 2 operatorów musi wykonać 12 obrotów chodząc dookoła osi klucza.